↑ Return to Skador och faror

Höjdsjuka

För personer som planerar att ta sig upp på hög höjd under sina äventyr är det viktigt man vet vad höjdsjuka är och vilka symtom det kan ge. När man stiger mot högre höjder så sjunker lufttrycket och när man kommer över 2400 meter över havet kan det ta längre tid att anpassa sig. Här drabbas vissa av just höjdsjuka. Höjdsjuka beror på att balansen mellan vätskan innanför och utanför cellerna rubbas. Denna balans är otroligt känslig och kan vara mycket individuell. Att drabbas av detta har inget som helst samband med fysisk förmåga eller ålder, som många kanske tror.

De första symtomen på höjdsjuka är dunkande huvudvärk, illamående och att man känner sig allmänt svag. Detta beror på att vätska utanför cellerna i hjärnan ökar och skapar en obalans som kroppen direkt reagerar på. Pressar man kroppen genom att fortsätta uppåt blir huvudvärken allt mer påtaglig och kräkningar tillstöter. Även minimala fysiska ansträngningar känns tunga och det man normalt inte hade haft något som helst problem på låg höjd känns närmast omöjligt. Om du dessutom för symtom på dålig balans är detta ett allvarligt tecken på att du drabbats av höjdsjuka. Ytterligare en komplikation är vad man kallar lungödem, som är att vätska i andningsorganen hamnar i obalans och man bokstavligen drunknar inombords.

Det finns inga medikament som kan göra att du kan stiga upp högre om du visar tecken på höjdsjuka. Skulle symtomen bli allt mer tydliga finns det bara ett sätt och göra och det är att börja gå ned. Vänta inte för länge utan respektera kroppens signaler och undertryck inte dem, för det kan vara mycket farligt. Om du skall upp över höjder på 6000 meter kommer kroppen inte fungera normalt och skall man iväg på sådana här expeditioner bör man kontakta sin läkare innan avresa. Även de med kroniska sjukdomar bör kontakta sin läkare innan de beger sig upp på höjder som kan ge höjdsjuka.

Trots dessa dystra fakta finns det en hel del man kan göra för att minska risken av att drabbas. Kroppen brukar svara bra på tillvänjning, vilket i praktiken betyder att du gärna skall spendera ett par dygn på 2400-3000 meters höjd. Under varje dygn är en stigning på drygt 300 meter rimlig för att optimera dina chanser att nå ditt mål. När du väl skall sova försök att göra det på den lägsta höjd möjligt och pressa dig alltså inte de sista timmarna av dagens vandring. Under dagen skall du sträva efter att äta små måltider, men ofta och drick ordentligt så du inte blir undervätskad. Detta kan nämligen kroppen svara dåligt på.

Några exempel på turer där det finns risk att utveckla höjdsjuka:
Inkaleden
Mount Everest Base Camp
Kilimanjaro